Tarkenna hakua

Palautekanava

Kuntajakoselvityksen palautekanava on tulossa otakantaa.fi-palveluun. Lisätiedot löytyvät kuntajakoselvityksen verkkosivuilta www.turunseutu.fi/kuntajakoselvitys

Olemme keränneet kuntauudistukseen liittyvää palautetta ennen kuntajakoselvityksen aloittamista. Ohessa saadut kommentit ja yleisimmän kysymykset.

Kommentit:

  • Katsokaa kuntalaisten tyytyväisyystutkimustulokset http://www.epsi-finland.org/images/stories/reports/Municipalities/Kuntarating_2013-EPSI_Rating.pdf ja päivän Iltasanomat! Ns kehyskunnissas ollaan tyytyväisiä palveluihin, 8 top 10 kunnasta ovat ns kehyskuntia! Turun alueella Naantali, Lieto ja Kaarina ovat kaikki top 20-kuntien joukossa, Turku sijoittuu keskiarvon huonommalle puolelle! Tampereella vastaavasti tyytyväisimpiä ollaan Lempäälässä ja Pirkkalassa. Näihin keskuskuntiin, joissa asukkaat ovat tyytymättömiä, ollaan nyt pakkoliitoksin liittymässä???
  • Lukekaa Mikko Alatalon kirjoitus Tamperelaisessa 5.1. 2014, täyttä asiaa: SDP:n ja Kokoomuksen johtajat lupasivat kaksissa vaaleissa 2011 ja 2012, että kuntien pakkoliitoksia ei tule. Nyt kuitenkin ministeri Henna Virkkusella (kok) on kovat piipussa ja yhdeksän kaupunkiseudun pakkoliitoslaki on valmiina, kansanedustaja Mikko Alatalo (kesk) kirjoittaa.
  • Mitä demokratiaa sellainen on että kun iso kaupunki on hoitanut huonosti taloutensa, niin "elinvoimaisuuden turvaamiseksi" siihen liitettäisiin taloutensa paremmin hoitaneet kehyskunnat? Ministeri Virkkusen perustelut ontuvat ja pahasti. Onko suunniteltu pakkoliitoslaki perustuslain mukainen? Mitä sanovat lainsäädännön asiantuntijat?
  • Tänään julkaistiin yle.fi sivuilla lista mahdollisista "pakkoliitoslkunnista" - hallitus on törkeällä tavalla ensin valehdellut ettei pakkoliitoksia tule - taustalla kuitenkin pakkoliitokset. Olemme muuttaneet Kaarinaan nimenomaan sen vuoksi että emme halua asua Turussa! Eikö tällainen valtioneuvoston päätöksellä pakkoliitoksilla uhkailu todellakaan ole perustuslain ja kuntien itsemääräämisoikeuden vastaista.? Mitä voidaan tehdä jotta pakkoliitos estyy? EI TURULLE!!
  • Eikös Kaarinalla ollut muinoin maa-alueita melkein Aura-joella asti? (P.Mäkelä; Kaarinan kunnan historia). Kumpi silloin oli suurempi, Kaarina vai Turku? Eikös Turku saanut Kaarinalta isot maa-alueet jo v. 1939, onko senkin ansiosta nyt suurempi? Millainen Kaarina olisi nyt, jollei tuota ratkaisua olisi silloin tehty?

    Voisihan monta pientäkin kuntaa/kaupunkia muodostaa omatkin isot liitoksensa. Se, että ihmiset mieluummin asuvat Kaarinassa kuin Turussa, kertoo jo jostain. Kaarinalainen ja turkulainen mentaliteetti ei ole sama asia.

  • "Jos kansa tietäisi miten vähällä järjellä heitä hallitaan" Tämä entisen hallitsijan toteamus tuli mieleeni luettuani pari viikkoa sitten kuntaministeri Henna Virkkusen haastattelun Aamuset-lehdessä. Jutun keskeinen sisältö oli tiivistettynä seuraava: "Turun ympäristökuntien asukkaat maksavat verot kotikuntaansa ja hakevat palvelut Turusta." Tehdäänpä pikainen tarkastelu asiasta: Perukoulu- ja lukio löytyvät Kaarinasta kuten myös terveyskeskus eli kalleimmat ns.peruspalveluista jotka myös kustannetaan Kaarinalaisten maksamista veroista(ml-valtionosuudet). On totta, että Kaarinalaiset hakevat paljon yksityisiä palveluja Turusta. Entä sitten? Olen varma, että yksityiset kauppa-ym palvelujen tarjoajat ovat ovat varsin tyytyväisiä ympäristökuntien ja koko Varsinais-Suomen asukkaiden ostoseuroista. Nämä yritykset maksavat tietysti kuntaveronsa Turkuun. On myös valitettu sitä, että naapureista käydään Turun Kaupunginteatterissa! En ole huomannut vastaavia valituksia Linnateatterin tai Tampereen teattereiden taholta! On selvää, että Turun osalta kuntaliitosinnossa on kysymys maksajien saamisesta pöhöttyneen organisaation ja "kotikutoisten" talousongelmien ratkaisemiseen.
  • En kannata Kaarinan littymistä Turkuun. Asun Kaarinassa ja käyn Turussa töissä. Mieluiten kävisin Kaarinassa töissä, jos töitä alalla olisi. Seuraan tiiviisti Turun kaupungin kunnallispolitiikkaa eikä minulla ole siihen mitään hyvää sanottavaa. Uusia johtajia palkataan ylikorkeilla palkoilla ja ne johtajat, jotka eivät tulleet valituksi toimialajohtajiksi, palkataan toiseen tehtävään (tehdään uusi virka) yli suurella palkalla. Byrokratia, kokoomusvetoinen kunnallispolitiikka ja kankea johtajuus eivät tuo ainakaan lisäarvoa kuntaliitokselle. Turku supistaa kaiken aikaa sosiaali- ja terveyspalveluista, alentamalla työntekijöidensä palkkoja eikä palkkaa työntekijöitä lisää, joita kipeästi tarvittaisiin, johtajia kyllä otetaan lisää papereita pyörittämään kovalla palkalla, tämä on käsittämätöntä touhua. Mikäli vielä turha toriparkki tehdään, olemme me Kaarinalaiset maksumiehiä siinäkin asiassa. Jos Kaarina joutuu tähän pakkoliitokseen, on se tuhon tie. Tämän jälkeen Kaarinan asioita hoidetaan Turusta käsin ja itsenäisyytemme on myyty. En halua missään nimessä, että Kaarina liitetään Turkuun, joudun muuttamaan muuaalle, mutta en Turkuun!
  • Yhteistyö on yleisesti kannatettavaa, mutta Turun yhtiömallilla hinnat kohoavat ylöspäin yleisesti todella nopeasti.
  • Seudullinen yhteistyö syö resursseja, mutta siitä on oikea demokraattinen päätöksenteko kaukana. Tulevien luottamushenkilöiden tulisi ottaa pää pois pensaasta ja kantaa vastuu. Seudullinen kilpailukyky edellyttää uudistumista ja siihen liittyy myös vanhojen kuntarajojen purkamista. Tämä on kuitenkin vain yksi osa kokonaisuutta. Jotkut varmaan luulevat, että Kaarina pärjää itsenäisenä. Laskekaa paljonko Kaarina saa valtiolta rahaa. Valtion raha on velkarahaa ja maksajina ovat meidän lapset ja lasten lapset. Itse en ainakaan voi enää katsoa itseäni peilistä, jos tiedän koko ajan käyväni lasteni kulkarolla ja syöväni pohjaa heidän tulevaisuudelta.
  • Kaarinan päätöksentekoa ei tule antaa Turulle, joku kaupunginosavaltuusto ilman päätösvaltaa on demokratian irvikuva. Varissuo seura on jo olemassa ja lopputulos näkyy. Emme varmasti halua Ala-Lemuun toista varissuota. Kaarinaa pitää kehittää itsenäisenä matalana puutarhakaupunkina, jossa ihmiset voivat asua rannoilla mahdollisimman paljon.
  • Miksi Kaarina ei tue lapsiperheitä tukemalla MLL -lastenhoitopalvelua? En tiedä kustannuksen määrää, mutta ei liene kovin suuri jos vertaa esim. kehittämispäivien yms. kustannuksia. Kaarinassa lapsen päivähoitomaksut nousevat vuodessa n. 50 eur . Siitäkin tulee jo iso potti vuodessa. Hoitajien määrä kuitenkin väheni (meidän lapsen kohdalla) eli mihinköhän raha käytetään. Meidän perheellä ei ole isovanhempia tms. auttamassa, joten hoitoapua ei ole saatavilla. Turussa tuetaan MLL -lastenhoitopalvelua. Jos liitymme Turkuun, saamme hoitoapua.
  • En kannata Turkuun liittymistä.
  • En kannata Turkuun liittymistä.
  • Kaarina on säilytettävä itsenäisenä eikä liitettävä Turkuun
  • Kaarinassa ei juuri kukaan ainakaan julkisesti kannata liittymistä Turkuun - onneksi! Toivottavasti kaupungissamme ei ole luottamushenkilöitä, jotka vaivihkaa tekevät myyräntyötä liittymisen puolesta? Tällaisia tietoja valitettavasti on liikkeellä! Mielestäni nyt olisi tärkeintä miettiä niitä keinoja, joilla Kaarinan itsenäisyys voidaa säilyttää. Pieni pelko on mielessäni, että valtiovalta on ajamassa pakkoliitoksia ja se olisi Kaarinan menoa.
  • Jotain muutakin kuin (vapaaehtoinen) kuntauudistus pitää tehdä maassa ihmisten sama-arvoisuuden tasaamiseksi. Eri kunnissa verot vaihtelevat pyöristettynä 16 ja 22 äyrin välillä (lienne ilmaistavissa lukuina, maksu kunnalle vaihtelee 2500-3500 e/v/asukas, minimi 1800 ja maksimi Kauniainen peräti 6000). Vaikka kunta voinee tehdä paljonkin houkutellakseen alueelleen kaupallista / teollista toimintaa, on kuitenkin pitkälti myös sattuman varassa, mithin jokin iso yritys asettuu ja maksaa veronsa, josta seurauksena on ym veroluvut. Näitä tuloja, vastaavasti menoja (sattumanvaraiset kalliit erikoisterveydenhuollon menot esimerkkinä) olisi tasattava vielä nykyistäkin paremmin tasa-arvoisemman Suomen saavuttamiseksi. Kuntien asukkaat katsovat liian lähelle. Meillä Varsinais-Suomessa kaikkien etu on, että keskuspaikan Turun asiat hoidettaisiin nykyistä paremmin. Sen myötä vähenisi kuntauudistuksenkin vastustaminen. Katsokaa kaupunkeja Euroopassa. Eikö ne valtaosin toimi isoina hallinnollisina alueita.
  • Toivon, että Kaarinan kuntapäättäjiltä löytyy sen verran selkärankaa, että ehdottomasti vastustavat Kaarinan liittämistä Turkuun. Turulla on huono maine asiaitten hoidossa kuntatasolla ja siihen "suohon" Kaarinan ei kuuluisi upota. Säilytetään oma hyvin toimiva kaupunkimme itsenäisenä. Onhan Piikkiö ja liitetty Kaarinaan ja siten yksi kuntauudistus jo läpi käyty.
  • En kannata Turkuun liittymistä.
  • Miksi Karinan pitää pistää rajat pois ja liittyä Turkuun?? Kun on saatu Kaarina hyväksi asua ja elää. Yhteistä on linja-auto, kaukolämpö j aterveysjuttuja.
  • Tällä hetkellä keskusta, jossa ovat kaikke ne palvelut, joita tarvitsen, on viiden kilometrin päässä. Liikenne on kohtuullista ja parkkipaikkoja löytyy. Kaikki tarpeellinen on lähellä. Ei tunnu kovin houkuttelevalta ryhtyä turkulaiseksi kun peruspalvelut (terveys-, sosiaali-, koulu-, päivähoito-, jne) keskitetään Turun keskustan liepeille tai niin, että suurin osa kaarinalaisista palvelupisteistä yhdistetään yhdeksi, koska raja-alueilla palveluverkostoa supistetaan. Tältähän se näyttää jo muodotettujen "suurkuntien" alueilla, vrt esim. Salo.
  • Eiköhän perustuslaissakin ole kuntien itsemääräämisoikeus, joten asian ilmeisesti ratkaisee Kaarinan kaupunginvaltuusto.
  • Kaarinan ja Turun yhdistymistä Turuksi, tulee harkita äärimmäisellä huolellisuudella. Seudullinen yhteistyö on todellakin kannatettavaa, mutta se ei välttämättä tarkoita hallintokoneistojen yhdistymistä. Toisaalta Kaarinan kaupungin yhdistyminen Sauvo-Paimio suuntaan on todellakin miettimisen arvoinen asia. Siellä saattaa tulla eteen jopa todellisia hyötyjäkin. Pienimuotoisuus säilyisi edelleen, mikä aina on kannatettava asia.Mitä Kaarina saisi Turulta? Turku saisi Kaarinasta maksajan. Sillä periaatteella ei kauheasti kykene näkemään yhdistymisen synergiaetuja näin asukastasolla. Kaarinan kaupunki on esimerkillisellä tavalla huolehtinut veloistaan, uudelleenrakentamisesta, yrittäjäystävällisyydestään ja merellisen Kaarinan imagostaan. Tästä lie niin helppo jatkaa, vaikkapa vain itsenisenä Kaarinan kaupunkina, ellei Peimarisuunnalta tule kiinnostusta. Hyvä Kaarina! Terveydenhuolto aivan ensiluokkaista, myös vähävaraisille.
  • Kannattaisiko käydä suur Salossa katsomassa ensin esimerkkiä?
  • Hallitus väittää ettei Turun seudulla ole toimivaa yhteistyötä. Mielestäni sitä on jo aika paljon: Vedenhankinta, puhdistamo, kaukolämpö, jätehuolto, joukkoliikenne ja kaikilla yhdistävä tekiä Kaarinan kustannusten nousu.
  • Poliitikoista ilmeisesti vain yksi kannattaa suur Turkua, eiköhän kuitenkin tehdä demokraattinen päätös?
  • Kuntauudistuksen taakse on kätkeydytty ja sitä käytetään keppihevosena vallan muille tarkoitusperille. On sekoitettu pienet apua tarvitsevat kunnat ja metropolipolitiikka jolla haetaan vallan keskittämistä harvojen käsiin. Turku on jo hyvissä ajoin varmistanut sulle mulle periaatteella kaksi vanhaa kaupungin johtajaansa johtamaan Suur Turkua. Ei tule onnistumaan!
  • Turun seudulla terve ja ratkaiseva kuntien välinen kilpailu on pyörittänyt moottoria vinhasti viimeiset kymmenet vuodet. Turun toimet ovat olleet kankeat, mutta senkin on tarvinnut ryhdistyä kilpailun paineessa. Kilpailu on tehnyt pelkästään hyvää ja on tarpeellista, siihen ei pidä kajota!
  • Laskeeko verot Suur Turussa?
  • Ruotsissa, Norjassa ja Saksassa on enemmän kuntia ja ne varmasti lasketaan sivistysvaltioihin. Siellä myös ihmiset vanhenevat, eikä niissä puhuta kuntien romuttamisesta. Miksi meillä otetaan mallia Neuvostoliitosta? Kaarina säilyköön itsenäisenä
  • Kaarina on yksi Suomen kehittyvimmistä kunnista, joka on palkittu toiminnastaan esim. Yrittämisen hyväksi. Kaarinassa on menossa monta projektia eteen päin paremman palvelun puolesta. Kaarinassa talousasiat on otettu vakavasti ja asukaspohja yli 30 000 kasvusuunnassa. Kaarina pysyköön itsenäisenä ja kehittyvänä edelleenkin. Kaarinassa on erittäin tärkeä hyvä henki joka vie eteen päin, niin johdolla, työntekijöillä, kuin kuntalaisillakin.
  • Kaarinan ei tule liittyä suur-turkuun missään olosuhteissa. Ennemmin keskustella muiden Naapurien kanssa esim. Paimio, Sauvo ja Lieto.
  • Kuntauudistus on hyvä asia niissä tilanteissa, jolloin nykyiset kunnat eivät selviä tehtävistään taikka haluavat jostain sisäisestä syystä liittyä yhteen. Kaarinan kaupungin tilanteessa ei kuntauudistuksella ole saavutettavissa mitään kaarinalaisten kannalta  positiivista. Valtiovallan valmisteluaineistossa ei edes luvata Kaarinan papaisille kunnille muuta kuin maksajan osa. En olisi osannut huikeimmissa ajatuksissanikaan kuvitella, että kuntauudistusta aletaan ajamaan tällaisilla perusteilla kuin käärmettä pyssyyn. Peruskuntia taikka kunnissa toimivia poliittisia järjestöjä ei ole eikä näytä edes olevan tarkoituksena kuulla tosissaan. Hallintolain edellyttämä kuuleminen korvataan näennäiskuulemisella.
  • Mielestäni Kaarinan tulee säilyä itsenäisenä. Kaupunki on riittävän iso, jotta se kykenee huolehtimaan palveluista tulevaisuudessa. Jos Kaarina liitetään Turkuun, tarkoittaa se sitä, että Kaarinan alueelta kerättyjä verotuloja käytetään turkulaisten palvelujen kustantamiseen.
  • Voiko mikään taho pakottaa taloudellisesti terveellä pohjalla olevia kuntia liitoksiin? Koettakaa pitää Kaarina-Piikkiö itsenäisenä ja etsikää rakentavia ratkaisuja seutuyhteistyöhön.  Turun kaupungin mädäntynyt johtamiskulttuuri ja liian vahva politisoituminen ovat johtaneet, mihin ovat johtaneet; raskaaseen ja taas raskaaseen malliin, jossa demokratia ei nähdä siinä mittakaavassa, kuin pienemmissä yksiköissä. Käyttäkää järkeänne; taloudellisesti vahva kunta on itsenäinen.
  • Jossain lehtijutussa esitettiin ajatus kahdesta isosta kunnasta, jonka rajalinja menisi Aurajoesta - yksinkertaistettuna Kaarina ja Raisio. Jos hommaa tehdään sinänsä älyttömällä  "kuntarajat edellä" - tyylillä niin tätä vaihtoehtoa pitäisi minusta ihan vakavasti miettiä sillä Turun hallintokulttuuri ja hyväveli-puuhat on suurin muutettava asia ja sikäläisen tehottomuuden lähde. Tällä keinoin nimenomaan Turun toimintamalleja voisi muuttaa ja tuoda koko alueelle uusia raikkaampia tuulia. Muutoin olen sitä mieltä, että asiaa pitää tutkia nimenomaan muusta kuin raja-keskustelusta lähtien eli mitä kuntien ylipäätänsä pitäisi tehdä - ovatko kaikki nykyiset tehtävät välttämättömiä tai edes tarpeellisia tai voidaanko jotain siirtää esim. valtiolle
  • Olen muuttanut Turusta Kaarinaan 5 vuotta sitten mm. huonon terveyspalvelun vuoksi. Kaarinassa olen saanut verorahoilleni vastinetta. Pääsin mm. ensimmäistä kertaa kunnalliseen hammashuoltoon. Olen työssäkäyvä veronmaksaja samoin mieheni. Töissä käyn Turun puolella, olen valtion palveluksessa. Käytän mahdollisiman paljon Kaarinassa olevien yritysten palveluita. Turussa on huono mm. johtamiskulttuuri ja kähmiöiden joukko. En missään nimessä kannata Kaarinan liittämistä Turkuun. Palvelut huononevat jos Kaarina liitetään Turkuun. Jos näin tapahtuu muutan pois Varsinais-Suomesta.
  • Pitääkö hyvin hoidetun Kaarinan lähteä nostamaan velkaista Turkua suosta? Täällä on asiat hyvin, ei Kaarinan tarvitse liittyä mihinkään.

Usein kysytyt kysymykset:

  • Kysymys: Paljonko veden hinta on noussut kymmenessä vuodessa? Vastaus: Vuonna 2002 hinta oli 1,22 €/m3 (alv 22 %) ja nyt 1,754 €/m3 (alv 23 %).
  • Kysymys: Mikä on Kaarinan nykyisen hallinnon kustannus ja montako henkilöä on turhia? Vastaus: Kaupungin hallinto muodostuu luottamuhenkilö- ja virkamieshallinnosta. Luottamuselimiä ovat muun muassa kaupunginvaltuusto ja -hallitus sekä lautakunnat. Virkamieshallintoa taas löytyy kaupunginviraston lisäksi eri yksiköistä. Esimerkiksi rehtorit ja päiväkodinjohtajat tekevät hallinnollisia tehtäviä, mutta osallistuvat lisäksi opetukseen ja muuhun käytännön työhön.
  • Kysymys: Järjestetäänkö aiheesta äänestys? Vast.: Keskusteluissa ei ole ollut toistaiseksi esillä kansanäänestyksen järjestäminen.