Tarkenna hakua

Turvapuhelin

Kaarinan kaupunki on solminut toimeksiantosopimuksen Stella Oy:n  kanssa turvapuhelinpalvelusta 1.1.2016– 31.12.2019.

Turvapuhelin on tavalliseen kiinteään puhelinliittymään liitettävä tai gsm- sovittimeen liitettävä hälytyslaite, jonka avulla ranteessa tai kaulaan ripustettavaa hälytysnappia painamalla saadaan yhteys hälytyksen vastaanottoon.

Kuvassa turvapuhelimen ranneke 

Turvapuhelinpalvelun hakeminen:

Turvapuhelinpalvelua haetaan hakemuslomakkeella.
Hakemuslomakkeitta saa kotihoidosta ja palvelupisteistä, Kaarinan kaupunginvirasto, Oskarinkatu 4 , 20780 Kaarina ja Piikkiön kirjasto, Hadvalantie 9, 21500 Piikkiö.
Hakemuslomakkeen voi myös tulostaa tämän sivun alaosasta.
Hakemus tulee täyttää huolellisesti ja kokonaisuudessaan, tarkasti myös terveyteen ja lääkitykseen liittyvät tiedot sekä omaisten yhteystiedot.


Hakemus palautetaan osoitteella:

Kaarinan kaupunki / Palvelutori Eerikki
Palveluohjaaja
PL 12
20781 Kaarina


Turvapuhelimen asentaja tuo turvapuhelimen ja opastaa käytössä.

Avaimet:
Turvapuhelinta varten tulee asiakkaan luovuttaa kotiavain asennuksen yhteydessä.
Avain säilytetään lukitussa avainkaapissa ja on  tarkoitettu auttamiskäynnin suorittajalle.
Huom.  Lukonvaihdoksen yhteydessä tulee toimittaa uusi avain turvapuhelinpalveluun.

Hälytyssoitot menevät  Stella Oy:n turvapuhelinvalvomoon.
Hälytyspäivystäjinä toimivat sosiaali- tai terveydenalan koulutuksen saaneet ammattilaiset.
Päivystäjä tekee asiakkaalta saatujen tietojen perusteella tilannearvion, jonka perusteella päivystäjä välittää avun asiakkaalle, joskus pelkkä puhelinkeskustelu riittää. Jos asiakkaan puheesta ei saa selvää tai asiakas ei vastaa, soittaa päivystäjä kohteeseen. Mikäli hälytyksen syy ei selviä puhelimessa tehdään aina auttamiskäynti.
Akuuteissa sairas- tai onnettomuustapauksissa riskiarvion jälkeen asiakasta ohjataan soittamaan itse hätäkeskukseen 112 tai hälytyspäivystäjä soittaa hätäkeskukseen.

Auttamiskäynti:
Avarn Securityn työntekijä suorittaa Stella Turvapuhelimen alihankkijana auttamiskäynnit. Auttamistoimintoihin sisältyy asiakkaan tilanteen selvittäminen, nostaminen kaatumistapauksissa ja vuoteeseen nostot, wc avustaminen ja hygieniasta huolehtiminen rajoitetusti. Päihtyneen asiakkaan tilaa arvioidaan tapauskohtaisesti asiakkaan päihdetilan ja käyttäytymisen pohjalta.

Koehälytys:
Turvapuhelimesta tulee tehdä koehälytys kerran kuukaudessa. Koehälytys tehdään aina rannekkeesta ja hälytyskeskukseen ilmoitetaan että kyseessä on koesoitto. Kotihoidon henkilöstö suorittaa koesoiton, jos se on sovittu asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmassa.