Tarkenna hakua

Turvapuhelin

Kaarinan kaupunki on solminut toimeksiantosopimuksen Stella Turvapuhelin ja Hoiva Oy:n kanssa turvapuhelinpalvelusta 1.1.2016– 31.12.2019.

Turvapuhelin on tavalliseen kiinteään puhelinliittymään liitettävä tai gsm- sovittimeen liitettävä hälytyslaite, jonka avulla ranteessa tai kaulaan ripustettavaa hälytysnappia painamalla saadaan yhteys hälytyksen vastaanottoon.

Kuvassa turvapuhelimen ranneke 

Turvapuhelinpalvelun hakeminen:

Turvapuhelinpalvelua haetaan hakemuslomakkeella.
Hakemuslomakkeitta saa kotihoidosta ja yhteispalvelupisteistä, Kaarinan kaupunginvirasto, Lautakunnankatu 4 B, 20780 Kaarina ja Piikkiön kirjasto, Hadvalantie 9, 21500 Piikkiö.
Hakemuslomakkeen voi myös tulostaa tämän sivun alaosasta.
Hakemus tulee täyttää huolellisesti ja kokonaisuudessaan, tarkasti myös terveyteen ja lääkitykseen liittyvät tiedot sekä omaisten yhteystiedot.


Hakemus palautetaan osoitteella:

Kaarinan kaupunki
Hyvinvointipalvelut
Kotihoidon palveluohjaaja
PL 8
20781 Kaarina


Turvatiimi Oy:n asentaja tuo turvapuhelimen ja opastaa käytössä.

Avaimet:
Turvapuhelinta varten tulee asiakkaan luovuttaa kotiavain asennuksen yhteydessä.
Avain merkitään numerokoodilla ja sitä säilytetään lukitussa turvapuhelinavainkaapissa.
Avain on tarkoitettu Turvatiimi Oy:n hälytyspäivystäjän välittämälle auttamiskäynnin suorittajalle.
Huomioikaa lukonvaihdoksen yhteydessä toimittaa uusi avain kotihoitoon.

Hälytyssoitot menevät Turvatiimi Oy:n turvapuhelinvalvomoon
Hälytyspäivystäjinä toimivat sosiaali- tai terveydenalan koulutuksen saaneet ammattilaiset.
Turvapuhelinhälytykseen vastaavan hälytyspäivystäjän tilannearvion perustana ovat asiakkaan henkilö – ja terveystiedot. Päivystäjä tekee asiakkaalta saatujen tietojen perusteella tilannearvion, jonka perusteella päivystäjä välittää avun asiakkaalle, joskus pelkkä puhelinkeskustelu riittää. Jos asiakkaan puheesta ei saa selvää tai asiakas ei vastaa, soittaa päivystäjä kohteeseen. Mikäli hälytyksen syy ei selviä puhelimessa tehdään aina auttamiskäynti.
Akuuteissa sairas- tai onnettomuustapauksissa riskiarvion jälkeen asiakasta ohjataan soittamaan itse hätäkeskukseen 112 tai hälytyspäivystäjä soittaa hätäkeskukseen.

Auttamiskäynti:
Turvatiimi Oy:n työntekijä suorittaa Stella Turvapuhelin ja Hoiva Oy:n alihankkijana auttamiskäynnit. Auttamistoimintoihin sisältyy asiakkaan tilanteen selvittäminen, nostaminen kaatumistapauksissa ja vuoteeseen nostot, wc avustaminen ja hygieniasta huolehtiminen rajoitetusti. Päihtyneen asiakkaan tilaa arvioidaan tapauskohtaisesti asiakkaan päihdetilan ja käyttäytymisen pohjalta.

Koehälytys:
Turvapuhelimesta tulee tehdä koehälytys kerran kuukaudessa. Koehälytys tehdään aina rannekkeesta ja hälytyskeskukseen ilmoitetaan että kyseessä on koesoitto. Kotihoidon henkilöstö suorittaa koesoiton, jos se on sovittu asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmassa. Koesoitot kirjataan päiväyksellä asiakaskohtaiseen listaan, jota säilytetään asiakkaan kotona.