Tarkenna hakua

Sosiaaliohjaus

Ensimmäistä kertaa sosiaalipalveluiden asiakkaiksi tulevat henkilöt tai perheet ohjautuvat pääsääntöisesti asiakkaiksi sosiaaliohjaajille.

Sosiaaliohjaaja ohjaa ja neuvoo sekä antaa käytännön tukea esim. palvelujärjestelmään, asiakkaan sosiaaliturvaan tai sosiaalisiin ongelmiin liittyvissä asioissa. Tarvittaessa ohjaaja varaa tapaamisajan sosiaalitoimistolle alkuvaiheen ohjausta ja neuvontaa varten mm. ensisijaisten etuuksien kuntoon saamiseksi. Uudet asiakkaat voivat myös itse ottaa puhelimitse yhteyttä sosiaaliohjaajaan sopiakseen tapaamisen. Tilanteen mukaan ohjaaja seuraa asioiden etenemistä muutaman kuukauden ajan, jonka jälkeen asiakkuus siirtyy tarpeen mukaan sosiaalityöntekijälle.

Osa kuntaan muuttavista, vasta lyhyen aikaa Suomessa asuneista maahanmuuttajista tulee alkuvaiheessa myös sosiaaliohjaajan asiakkaiksi. Sosiaaliohjaaja osallistuu alkuvaiheen kartoituksen ja kotoutumissuunnitelman tekoon yhdessä asiakkaan, sosiaalityöntekijän sekä kaupungin muiden yksiköiden ja esimerkiksi te-toimiston kanssa. Ohjaaja tapaa asiakkaita säännöllisesti ja tukee kotoutumiseen liittyvien asioiden alkuunsaamisessa sekä työskentelee asiakkaiden kanssa tarvittaessa asiakkaan omassa toimintaympäristössä.

Sosiaalityön asiakkaiden sosiaaliohjaus ja sosiaalinen kuntoutus

Sosiaaliohjaaja on tarvittaessa myös sosiaalityön asiakkaiden tukena ohjauksen ja neuvonnan keinoin esimerkiksi arjenhallintaan ja toimeentuloon liittyvissä haasteissa. Sosiaaliohjaaja voi tavata asiakkaita toimistokäyntien lisäksi myös kotikäynneillä tilanteen niin vaatiessa.

Kevään 2018 aikana sosiaalipalveluissa myös pilotoidaan yksilömuotoisen sosiaalisen kuntoutuksen toimintamallia. Sosiaalisen kuntoutuksen tarkoituksena on asiakaslähtöisesti vahvistaa henkilön kykyä selviytyä arkipäivän toiminnoista, vahvistaa henkilön sosiaalista toimintakykyä ja ehkäistä syrjäytymistä. Sosiaalinen kuntoutus on tiivis, määräaikainen jakso, jonka aikana ohjaaja ja asiakas työskentelevät yhdessä sovitun tavoitteen saavuttamiseksi.

Sosiaaliohjaaja huolehtii myös välitystiliasiakkaiden raha-asioiden hoitamisesta.


 Ajankohtaista

Asiakasneuvonta-ajat ilman ajanvarausta
Neuvonta-ajalla maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 13-14.30 Kaarina-talon alakerrassa (kokoustila Torpansuntti) voit tulla kysymään sosiaalipalveluiden palveluista tai oman asiasi käsittelystä. Neuvonta-ajalla ei tehdä päätöksiä.

Neuvonta-ajoissa on kesätauko 20.6.-29.7.2018.



Yhteystiedot 

Ohjaus ja neuvonta

p. 050 314 5163 arkisin klo 10-14


Sosiaalipalveluiden yksikkö
Käyntiosoite on Pyhän Katariinan tie 2 (palolaitoksen rakennus). Tapaamiset vain ajanvarauksella.


Maahanmuuttoasiat ja välitystilit (puhelinaika klo 9-10)

Sosiaaliohjaaja
Vaara Satu
050 314 6138


Uudet asiakkaat
ja sosiaalinen kuntoutus     

(puhelinaika klo 9-10)                

Sosiaaliohjaaja
Virtanen Elisa
050 447 1295



Sosiaalipalvelut
Pyhän Katariinan tie 2
20780 Kaarina
(02) 588 4000

Karttalinkki