Tarkenna hakua

Tiedote 21.12.2016

65+ -kortti kaarinalaisille

65 + Liikuntakortti on ollut käytössä elokuusta 2016. Kortti on tarkoitettu 65 vuotta täyttäneille kaarinalaisille. Kortti kannustaa omatoimiseen liikunnan harrastamiseen, hintaan ei sisälly ohjatut tunnit. Harjoitella voi useamman kerran viikossa. 

Mitä kortilla saa?

Kortin lunastettuasi sinulla on vapaa pääsy seuraaviin liikuntapaikkoihin:

  • Kaarinan uimahalli (uinti, sauna, vesijuoksu ja kuntosali arkipäivät klo 15.00 saakka)
  • Keskusliikuntapuiston kuntosali arkisin klo 8.00 -15.00
  • Littoisten monitoimitalon kuntosali arkisin klo 8.00 -15.00
  • Pontelan kuntosali arkisin klo 8.00 -15.00. Avaimen saa rahapanttia (40€) vastaan Ypistä.
  • Visiitin esteetön kuntosalin vapaiden vuorojen käyttö. Visiitin aikataulu yhteispalvelupisteistä ja erityisliikunnan sivulta
  • Vaparin kuntoilu ja pelit mm. boccia, sisäcurling, biljardi, pingis

Mitä kortti maksaa ja missä niitä myydään?

Kortin vuosimaksu on 70 € ja lunastusmaksu 5 €. Korttia hakiessa on todistettava henkilöllisyys. Kortin voi lunastaa pitkin vuotta. Tuolloin kortin hinta on 6 € x loppuvuoden kuukausien määrä (esim. lokakuussa 3 x 6€ = 18€). 70+ korttia ei enää myydä, mutta vanhoihin 70+ kortteihin voi lunastaa edelleen vuositarran 65+ kortin hinnalla.

Kaarinassa 65+ -kortteja myyvät kaupungin yhteispalvelupisteet Piikkiön kirjastossa (Hadvalantie 9) ja Karinan virastotalolla (Lautakunnankatu 4).

Miksi kannattaa liikkua?

"Me emme lakkaa liikkumasta siksi, että vanhenemme, vaan vanhenemme siksi, että lakkaamme liikkumasta" TAHKO PIHKALA

Sopiva liikunta säilyttää ihmisen kykyä toimia ja touhuta arjessa sekä mahdollisuuden elää itsenäistä ja laadukasta elämää mahdollisimman pitkään. Voimaharjoittelun aloittamiselle ei ole yläikärajaa. Intensiivisen, useamman viikon voimaharjoittelun on tutkittu lisäävän hyvinkin iäkkäiden lihasvoimatasoa. Voiman lisääntymistä on saatu aikaan jopa yli 90-vuotiailla henkilöillä. Tutkittujen iäkkäiden kohdalla voimaharjoittelun ansiosta kävelynopeus kasvoi, kulku portaissa parani ja yleinen fyysisen aktiivisuuden taso lisääntyi.

Iän myötä tasapainokyky saattaa heikentyä, mutta sitä voidaan hyvin parantaa harjoittelemalla. Tasapainoharjoittelun tavoite on aina hyvin käytännönläheinen; harjoittelulla aikaansaatu tulos auttaa iäkästä selviytymään arjessa ja arjen tilanteissa voi myös harjoittaa tasapainoa edelleen.

Iäkkään liikkumattomuus ja siitä johtuva liikkumiskyvyn heikkous lisää palvelujen tarvetta ja on toiseksi suurin syy siirtyä laitoshoitoon. On todettu, että liikkumiskyvyn ongelmista vain 1/3 johtuu vanhenemisesta ja 2/3 harjoituksen puutteesta.

Iäkkäiden liikkumiskyvyn ongelmien takana ovat usein jalkojen lihasvoiman ja tasapainon heikkous. Siksi liikunnalla ja erityisesti lihasvoiman ja tasapainon harjoittamisella on suuri merkitys iäkkään elämään. Hyvä jalkojen voima lisää liikkumisvarmuutta sekä helpottaa mm. tuolista nousemista ja kävelyä portaissa. Tasapainon ja ketteryyden harjoittaminen taas ehkäisee kaatumistapaturmia ja rohkaisee lähtemään liikkeelle.

Joka toisella yli 75 vuotiaalla näkyy merkkejä liikkumisen ongelmista. Näitä ovat mm. ulkona liikkumisen väheneminen, tuolista nousun vaikeutuminen, kävelyn hidastuminen, rapuissa kulkemisen vaikeutuminen, ostoskärryyn nojaaminen. Tunnistatko itsessäsi, läheisessäsi tai asiakkaassasi?

Kannattaa lähteä liikkeelle. Vierivä kivi ei sammaloidu.

Lisätiedot:

Erityisliikunnan suunnittelija Päivi Mecklin,
puh. 050 373 2641

Liikuntasuunnittelija Mia Kettunen,
puh. 050 372 2642