Tarkenna hakua

Tiedote 20.8.2015

Reseptin uusinta

Reseptin uusintapyynnön voit tehdä puhelimitse terveyskeskukseen, paikan päällä sairaanhoitajan neuvontapisteessä tai sähköisesti Omakannan kautta. Myös apteekit välittävät uusintapyyntöjä. 

Marraskuusta 2015 lähtien on ollut mahdollista tehdä reseptin uudistamispyyntö Omakannan kautta. eResepti on lääkemääräys, jonka lääkäri laatii ja allekirjoittaa sähköisesti sekä tallentaa valtakunnalliseen reseptikeskukseen.

Mikäli reseptisi ovat tallennettu reseptikeskukseen, lääkäri tai sairaanhoitaja/terveydenhoitaja voi suostumuksellasi katsella reseptikeskuksessa olevia tietoja.

Valtakunnallinen reseptikeskus parantaa lääkehoidon turvallisuutta ja lääkkeet voi noutaa mistä tahansa Suomen apteekista.

Ohje uusimispyynnön lähettämiseen sähköisesti: http://www.kanta.fi/ohjeita-uusimispyynnon-lahettamiseen

Sähköinen uusimispyyntö lähetetään terveydenhuollon yksikköön - ei yksittäiselle lääkärille. Resepti pitäisi lähettää uusittavaksi ensisijaisesti omaan hoitavaan yksikköön, esimerkiksi terveysasemalle, josta olet reseptin saanut. Terveydenhuollon ammattilaisella on kuitenkin oikeus olla uusimatta reseptejä, jos hoitosuhdetta ei ole tai hänellä ei ole tarvittavia potilastietoja käytössään. Uusimisen tilannetta voi seurata Omakannassa kyseisen reseptin tiedoista. Terveydenhuolto käsittelee uusimispyynnöt noin kahdeksan vuorokauden sisällä.

Jos olet antanut sähköistä uusimispyyntöä tehdessäsi matkapuhelinnumeron, sinun pitäisi saada tieto reseptin uusinnan tuloksesta tekstiviestinä.

Omakantaan kirjaudutaan osoitteessa http://www.kanta.fi/omakanta pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla (HST-kortti).