Tarkenna hakua

Tiedote 15.11.2019

Rauhalinnan luontopolku kutsuu uusin opastauluin

Rauhalinnan kartanon ympäristö on luontoarvoiltaan ja kulttuurihistoriallisesti merkittävä kokonaisuus. Luontopolkua pitkin pääset tutustumaan monipuolisesti erilaisiin kohteisiin, kuten lehtometsään, avokallioon, merenrantaan ja alueella virtaavaan puroon. Uudet, Sibel Kantolan kuvittamat, kauniit opastaulut tekevät luontopolulla kulkemisesta entistä hauskempaa. Huomioithan, että Rauhalinnan kartano on yksityisaluetta, luontopolku ei kulje kartanon pihan läpi eikä kartanon pihaan saa pysäköidä.

Kuvituskuva.Polun pituus on noin 2,2 km kun lähtö ja paluu ovat Iso-Rauhalinnantieltä. Luontopolku kiertää metsässä, jossa on maapohjaiset polut. Polut ovat metsäpoluille tyypillisesti melko kapeita ja niissä on juurakkoja. Alueella on myös jonkin verran korkeuseroja. Muuten polku on kohtalaisen helppokulkuinen.

Toivomme että alueella liikkujat käyttävät olemassa olevia polkuja, jotta herkästi kuluva maan pinta säilyisi. Polku opastaulujen välillä on merkitty keltaisin reittimerkein. Huomaathan, että polku ei ole rengasreitti ja lähtöpisteitä on useita, joten luontopolun reittimerkintöjä on risteyskohdissa useaan eri suuntaan.

Rauhalinnassa kaupunkilaisenkin on helppo päästä nauttimaan vihreästä metsästä, meren liplatuksesta ja lintujen laulusta. Rauhalinnan luontopolku on myös ainutlaatuinen opaskylttiensä ansiosta, Mökkigallerian Sibel Kantola on kuvittanut kyltit alueen luonnetta arvostaen.

Saapuminen

Opaskyltti: Rauhalinnan luontopolkuRauhalinnan luontopolulle pääsee kolmea eri reittiä, joiden alussa sijaitsee infotaulu. Lähistön asukkaiden toivotaan tulevan alueelle ympäristöystävällisesti lihasvoimin.

Polun varrella on yhdeksän syksyllä 2019 uusittua opastaulua. Opastaulut 1, 2 ja 3 ovat sorapintaisen tien varrella ja niitä kannattaa käydä ihastelemassa, vaikka metsäpoluille ei pääsisikään. Tällöin alueelle kannattaa saapua Iso-Rauhalinnantieltä tai Kuusiston sillan läheisyydestä alueelle tulevaa sorapintaista tietä pitkin.

Kävellen

• Keskustan suunnasta: Tule Aapiskujaa pitkin ja jatka kevyen liikenteen väylää pitkin kohti Rauhalinnaa. Luontopolulle pääset, kun käännyt n. 100 metriä puron ylityksen jälkeen oikealle.
  • Kuusiston suunnasta: Tule kevyen liikenteen väylää pitkin, käänny oikealle n. 350 m sillan ylityksen jälkeen. Tie jatkuu sorapintaisena (sallittu vain jalankulkijoille ja pyöräilijöille), luontopolku alkaa tien varrelta.

Autolla

• Tule Iso-Rauhalinnantietä pitkin ja jätä auto tien pientareelle.
  • Rauhalinnantien varrella on pieni parkkipaikka, johon mahtuu muutama auto. Parkkipaikalta luontopolulle kävelymatka on noin 500 m.

Linja-autolla (lähimmät pysäkit)

• Rauhalinnantiellä linja K2, pysäkki 6294 (Kaarinan sisäinen linja)
  • Saaristotiellä linja 801, pysäkki 6212 (Paraisilta) / 6211 (Turusta)
  • Uudenmaantiellä esim. linja 7, pysäkki 6051 (Turusta) / 6052 (Paimiosta)

Katso reitit ja aikataulut föli.fi